Nowy napęd - jaki wybrać?

Po przejrzeniu ogłoszeń aukcyjnych z zestawem napędów w tym przypadku do Yamahy YZ85 (czyli do Magdy) wybór padł na Supersprox'a.
Zestaw do Magdy to:
- tylna zębatka Supersprox Stealth 47 zęby
- przednia zębatka SunStars Sunf 13 zęby
- łańcuch japoński 124 ogniwa (koła w Magdzie 19/16 cali).
Cały zestaw został zakupiony za około 400 zł (marzec 2017) w:
F.H.U "KRZYŚ"
ul. Broniewskiego 2
37-400 Nisko
Wcześniejszy łańcuch rozciągnął się z powodu zwykłej eksploatacji. Wybór padł na wyżej wymieniony zestaw za sprawą dobrych opinii ludzi z MX o trwałości oraz niepowtarzalnego wyglądu.
Niestety jeszcze nie jeżdżony więc nie możemy napisać opinii o użytkowaniu.
Parę zdań dlaczego Supersprox Stealth:
Zębatka stworzona z myślą o wytrzymałości a co za tym idzie o długotrwałym użytkowaniu. Ma piękny wygląd oraz bardzo niską wagę. Środek zębatki wykonany został z bardzo wytrzymałego aluminium lotniczego, natomiast korona zrobiona jest z niklowanej stali węglowej. Tak tworzone tarcze wytrzymują w motocyklach o pojemnościach nawet 1400 ccm.
Wymiana zestawu napędowego:
Jest to jedna z najprostszych rzeczy do wymiany, które opiszę krok po kroku.
1. Stawiamy motocykl na podnośniku tak aby tylne koło było w górze
2. Rozpinamy spinkę na łańcuchu
3. Wyjmujemy łańcuch
4. Odkręcamy ośkę tylnego koła i ją wyjmujemy
5. Następnie wyjmujemy tylne koło nie przestawiając regulacji naciągu
6. Odkręcamy 4 śruby zębatki napędowej i ją wyjmujemy
7. Oczyszczamy pozostałości (brud) i zakładamy nową zębatkę którą następnie przykręcamy
8. Czyścimy ośkę oraz łożyska (najlepiej pędzelkiem i np naftą), a następnie na nowo smarujemy
9. Zakładamy tylne koło i ustawiamy względem starego naciągu (regulacji)
10. Odbezpieczamy przednią (zdawczą) zębatkę, wyjmujemy ją, czyścimy pozostałości, smarujemy i nakładamy nową zabezpieczając ją
11. Przyrównujemy czy łańcuchy są takiej samej długości i zakładamy nowy spinając go spinką
12. Smarujemy cały napęd i sprawdzamy czy jest odpowiednio naciągnięty
Podczas wymiany napędu dobrze także jest sprawdzić w jakim stanie są ślizgi. Jeżeli ich stan jest dobry to nie jest konieczne ich wymienianie.
Jak sprawdzić czy napęd jest zużyty:
Tylną zębatkę sprawdzamy względem łańcucha. Jeżeli zęby są "położone" lub są za duże odstępy między zębami a łańcuchem to zębatka kwalifikuje się do wymiany.
Łańcuch rozpinamy i wyjmujemy z motocykla kładąc na czystym podłożu. Rozwijamy go maksymalnie a następnie próbujemy wygiąć w lewą lub prawą stronę. Jeżeli łańcuch tworzy tak zwany półksiężyc należy go wymienić.

Pamiętajmy:
Po każdej jeździe należy wyczyścić napęd i go ponownie nasmarować środkami przeznaczonymi do tego celu (najlepsze środki do smarowania łańcucha i jak to robimy w następnych postach)


Komentarze